Verkkosivut näyttelevät nykyaikana suurta roolia yritysten näkyvyyden ja tavoitettavuuden kannalta. Asiakkaat etsivät yrityksistä tietoa pääosin netin kautta ja tästä syystä on vain järkevää, että yritys löytyy netistä. Kun yrityksellä on toimivat ja informatiiviset verkkosivut, asiakkaan on helpompi ottaa yhteys ja valita kyseinen yritys.
Pienyrityksenkin kannattaa satsata omiin verkkosivuihin. Tähän on tarjolla monenlaisia, edullisia vaihtoehtoja, joten mitään suuria summia ei ole tarpeen laittaa kiinni verkkosivuihin, ellei itse halua.
Kotisivutyökaluja on ollut olemassa jo kauan ja tällä hetkellä niitä on enemmän kuin koskaan. Myös nettisivujen tekijöitä tuntuu löytävän melko helposti netin kautta. Jos haluat, voit teettää verkkosivustosi ulkopuolisella tai tilata palvelun ammattihenkilöltä. Näin sinulle jää aikaa itse työntekoon sekä tietysti vapaa-aikaan. Voit siis parhaimmillaan lähteä vaikkapa kalaan tai katsoa, tarjoaako käyttämäsi nettikasino uusia pelejä, riippuen harrastuksestasi.
Näin pienyritys hyötyy verkkosivuista
Kun yrityksellä on verkkosivut, tarkoittaa tämä, että yritys on ylipäätään helposti mahdollisten asiakkaiden saatavilla. Asiakas löytää tietoa yrityksen palveluista ja mikä oleellisinta, yhteystiedot. Toki Googlen yrityssivutkin tuovat yrityksen tiedot saataville, mutta omat verkkosivut tehostavat kyseisen yrityksen tulemista valituksi kilpailijoiden sijaan.
Verkkosivuilla voidaan tavoittaa suurikin yleisö. Sivustolla on mahdollista esitellä kaikki yrityksen toiminta, joka voi joissain tapauksissa olla hyvin laajaakin. Sivustoa tutkimalla asiakas saa tietoa kaikesta siitä, mitä yritys tekee.
Verkkosivut toimivat eräänlaisena käyntikorttina. Jos sivut ovat selkeät ja helppokäyttöiset, niitä on mukava käyttää. Jos taas sivut ovat hankalat ja tiedon löytäminen on vaikeaa, eivät ne edesauta myyntiä. Asiakas voi siirtyä seuraavalle sivustolle, mikäli yrityksen sivuilta ei löydy tarvittavaa tietoa.
Verkkosivujen kautta on mahdollista tarjota helppo tapa yhteydenottoon. Niille voi lisätä esimerkiksi yhteydenottolomakkeen, jonka kautta asiakas voi ottaa yhteyttä pienellä kynnyksellä. Toinen mahdollisuus on chat-asiakaspalvelu, jolla asiakas voi ottaa yhteyttä reaaliaikaisesti.
Asiakas voi valita palveluntarjoajansa tai tuotteensa hyvinkin sen mukaan, millä yrityksellä oli olemassa olevat nettisivut. Yrityksen verkkosivut viestivät avoimuutta ja helposti saatavuutta.
Verkkosivut voivat ennen kaikkea kasvattaa myyntiä. Se voi toimia myös kanavana esimerkiksi uutiskirjeen tilaajille.
Miten päästä alkuun – nettisivut pienyritykselle
Mieti aluksi, mitä haluat tavoitella verkkosivuilla. Haluatko vain tuoda esille yrityksen palvelut, hinnaston ja yhteystiedot vai onko toiveissa lisätä muitakin toimintoja, kuten yhteydenottolomake, ostettavia tuotteita jne.
Verkkosivut on mahdollista tehdä itse helpon kotisivueditorin avulla tai voit palkata toisen henkilön rakentamaan sivut yrityksellesi. Netissä on saatavilla useita kotisivueditoreita.
Yksi tapa aloittaa nettisivujen rakentaminen on käyttää netistä löytyvää ilmaispalvelua. Esimerkiksi Webnode tai Wix tarjoaa tähän vaihtoehtoja. Niillä on tarjolla selkeitä ja hienoja teemoja, jotka sopivat hyvin erilaisille yrityksille. Toinen vaihtoehto on tehdä nettisivut maksullisen palvelun kautta.
Esimerkiksi WordPress ja Elementor ovat suosittu tapa luoda nettisivuja isoille tai pienille yrityksille.
Verkkosivujen näkyvyys
Kun verkkosivut on luotu, on tärkeää, että asiakkaat löytävät ne hakukonetta käyttäen. On myös tärkeää, että verkkosivuilla on muistettava osoite. Tämä kannattaakin ottaa huomioon jo verkkosivuja suunnitellessa. Hyvä osoite eli verkkosivujen domain on sellainen, että siitä ilmenee selkeästi yrityksen nimi. Kovin monimutkainen osoite on vaikea muistaa.
Itse sivuille kannattaa sisällyttää sellaisia sanoja, joita ihmiset käyttävät hakiessaan tietynlaista yritystä hakukoneella, kuten Googlella. Jos kyseessä on esimerkiksi Helsingissä sijaitseva kampaamo, on hyvä käyttää esimerkiksi avainsanoja “kampaamo Helsinki” tai “kampaaja Helsinki”. Tämä on osa SEO-optimointia eli hakukoneoptimointia. Näin toimimalla omat sivut saadaan hakutuloksiin mahdollisimman hyvin näkyville.
SEO-optimointi saattaa aloittelijalle kuulostaa vaikealta, mutta omat sivut voi saada pienelläkin vaivalla hyvin näkyville. Jos taas alalla on paljon kilpailua tai saman alan yrityksiä on alueella paljon, voi tämä kuitenkin hieman vaikeuttaa erottumista muista. Tällöin voi olla syytä tukeutua ammattilaisen apuun. Hän rakentaa sinulle ammattimaiset verkkosivut ja hoitaa SEO-optimoinnin puolestasi.
SEO-optimoinnin voi tilata myös erillisenä palveluna, jos olet luonut verkkosivusi itse ja huomaat, että sivustosi ei näy hakutuloksissa. Kannattaa muuten huomioida, että sivusto ei välttämättä näy hakutuloksissa heti sivuston luomisen jälkeen, vaan sillekin on hyvä antaa hieman aikaa. Jos huomaat, että sivusto ei tule esiin Googlen hakutuloksissa, on syytä etsiä alan ammattilainen.